Kryteria oceny wniosku
Projekty podlegają ocenie Komisji ds. Badań Naukowych PTPPd zgodnie z opisanymi poniżej kryteriami. Prosimy o upewnienie się przed złożeniem wniosku, że spełnia on stawiane mu wymogi. Poniższe punkty i pytania mają charakter orientacyjny i mają przyczynić się do zapewnienia wysokiej jakości składanych wniosków.
I. Ocena wstępna.
- Czy wniosek spełnia wymogi formalne?
- Czy opis projektu zawarty we wniosku jasno określa jaki cel będzie realizował projekt?
- Czy kierownik projektu dołączył zaświadczenie o członkostwie w PTPPd oraz wywiązywaniu się z obowiązków członkowskich względem PTPPd.
II. Ocena merytoryczna.
- Klarowność celu i założeń projektu.
Badania prowadzone w podejściu ilościowym, jakościowym i mieszanym oceniane będą wg specyficznych kryteriów zgodnie z wnioskiem. W każdym z przypadków szczególnie analizowana będzie wartość aplikacyjna projektu, a zwłaszcza odpowiedź na pytanie, w jakim zakresie wyniki badań doprowadzić mogą do innowacyjnych wniosków/rozwiązań praktycznych/poznawczych istotnych z punktu widzenia środowiska psychoterapeutów zrzeszonych w PTPPd oraz rozwoju podejścia psychodynamicznego. - Próba badawcza/materiał badawczy.
- Czy klarownie i adekwatnie do potrzeb opisano miejsce badania?
- Czy uzasadniono wybraną liczebność grupy badawczej (potencjalnie kontrolnej)?
- Czy opisano zasady doboru grupy badawczej (potencjalnie kontrolnej)? Czy opisano i uzasadniono konieczność wykorzystania zaplecza sprzętowego, o ile jest potrzebne do realizacji projektu?
- Metodyka.
- Czy wskazano zasadność doboru metod, ich nowoczesność, adekwatność, wartość badawczą?
- Czy precyzyjnie opisano metodykę badania?
- Sylwetka oraz przygotowanie kierownika wraz z zespołem realizującym projekt.
- Czy wykazano dorobek naukowy: doświadczenie w realizowaniu projektów badawczych, publikacje?
- Czy wykazano aktywność czynną w PTPPd: wystąpienia, piastowane funkcje, inna praca na rzecz środowiska?
- Czy wykazano aktywność bierną w PTPPd: udział w konferencjach, sympozjach?
- Budżet.
- Czy skala planowanych badań uzasadnia wprowadzone do budżetu nakłady finansowe?
- Czy proponowany harmonogram realizacji projektu ułatwia jego systematyczne, precyzyjne realizowanie i finansowe rozliczanie przez PTPPd?
- Czy wszystkie pozycje budżetu są potrzebne oraz optymalne dla jego pełnej realizacji?
III. Aspekt etyczny.
Każdy badacz mający zamiar realizować projekt badawczy z udziałem ludzi, w szczególności:
- badania, w których mają wziąć udział osoby mające ograniczoną zdolność do wyrażenia świadomej lub swobodnej zgody na udział w badaniu oraz ograniczoną możliwość odmowy, na przykład:
- osoby do 12 roku życia,
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
- osoby, których zgoda na udział w badaniu może nie być w pełni dobrowolna, np. uczniowie i studenci (gdy badanie jest prowadzone w ramach zajęć), więźniowie, żołnierze, policjanci, pracownicy firm (gdy badanie jest prowadzone w miejscu pracy),
- osoby, które wyrażają zgodę na udział w badaniu na podstawie nieprawdziwych informacji o celu i przebiegu badania (instrukcje maskujące, decepcja) lub nie wiedzą, że są osobami badanymi (w tzw. eksperymentach naturalnych),
- badania, w których mają wziąć udział osoby szczególnie podatne na urazy psychiczne i zaburzenia zdrowia psychicznego, a zwłaszcza:
- chorzy terminalnie,
- ofiary katastrof, traum wojennych itp.,
- pacjenci leczeni z powodu zaburzeń psychotycznych,
- członkowie rodzin osób chorych terminalnie lub przewlekle chorych,
- badania polegające na aktywnej interwencji w zachowanie człowieka, zmierzające do zmiany tego zachowania, bez bezpośredniej ingerencji w działanie mózgu, np. treningi poznawcze, psychoterapia, psychokreacja itp. (dotyczy również sytuacji, gdy zamierzona interwencja ma przynieść korzyści badanemu np. usprawnić jego pamięć),
- badania dotyczące kwestii kontrowersyjnych (np. aborcja, in vitro, kara śmierci) albo wymagające zachowania szczególnej delikatności i rozwagi (np. przekonań religijnych lub postaw wobec grup mniejszościowych),
- badania długotrwałe, męczące, wyczerpujące fizycznie lub psychicznie
ma obowiązek dołożyć starań o zachowanie godności, dobrostanu i podmiotowości badanych osób. Wnioskodawca powinien odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy wnioskodawca dostrzega ewentualne problemy etyczne badań? Jeśli tak czy opisuje proponowane sposoby ich rozwiązania?
- Czy wnioskodawca przedstawia jasną i trafną treść informacji na temat celu, przebiegu badań i sposobu wykorzystania danych dla uczestników badań?
- Czy wnioskodawca przedstawia jasną i trafną treść informacji dotyczącą ochrony danych osobowych dla uczestników badań?
- Czy wnioskodawca przygotował formularz zgody uczestnika badań na udział w badaniu?
- Czy wnioskodawca opisuje, jakiego rodzaju będą zbierane dane (poziom anonimowości uczestników, dane wrażliwe)?
- Czy wnioskodawca opisuje w jaki sposób przechowywane i chronione będą dane uczestników projektu?
Każdy badacz realizujący projekt:
- badań klinicznych produktów leczniczych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 z późn. zm.);
- badań klinicznych wyrobów medycznych, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach z dnia 20 maja 2010 r. (Dz.U. Nr 107, poz. 679 z późn. zm.);
- eksperymentów medycznych, o których mowa w przepisach Ustawy o zawodach lekarz i lekarza dentysty, w tym badań realizowanych w ramach prac habilitacyjnych, doktorskich, magisterskich, licencjackich, prac własnych, zadań statutowych i z dotacji pochodzących ze środków finansowych na naukę, ustalonych na ten cel w budżecie państwa lub pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa;
- innych badań medycznych, dla których ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. 1997 Nr 28, poz. 152 z późn. zm) przewiduje wydanie opinii przez komisję bioetyczną,
wymaga pozytywnej opinii komisji bioetycznej. Wnioskodawca, którego projekt spełnia przynajmniej jeden z powyższych warunków powinien uzyskać i załączyć do wniosku zgodę Komisji Bioetycznej na realizację badania.